Willumsen, Gauguin, Lilja.
Mellem myte og virkelighed

29. maj – 23. oktober 2022

J.F. Willumsen (1863-1958), Jean Gauguin (1881-1961) og Klara Lilja (1989) repræsenterer forskellige perioder i kunstnerkeramikkens historie. Imidlertid ser man en sammenhæng i, hvordan de arbejder skulpturelt, fortællende og ekspressivt med keramikken og i brugen af glasurer.

Ingen af de tre er uddannede keramikere, men går til arbejdet med andre håndværksmæssige og kunstneriske erfaringer i bagagen.

Hos alle tre kunstnere finder man noget fabulerende, skævt og grotesk og et særligt mod til at bryde med tidens tendenser.

Udstillingen sætter fokus på eksperimenter og inspirationskilder og laves i samarbejde Willumsens Museum.

Til udstillingen er der udgivet et rigt illustreret katalog, som kan købes på museet eller museets webshop

Projektet er støttet af:

15. juni Fonden