08. oktober 2023 – 11. august 2024

Udstillingen Playing with Fire: Edmund de Waal and Axel Salto er resultatet af et internationalt samarbejde mellem den engelske kunstner Edmund de Waal, CLAY Keramikmuseum og Kunstsilo i Kristiansand.

I Danmark er Edmund de Waal måske bedst kendt for sit forfatterskab og den usædvanlige slægtshistorie Haren med de ravgule øjne. Han er oprindeligt uddannet pottemager, og har gennem de seneste årtier slået sit navn fast på keramikkens stjernehimmel med installationer af porcelænskrukker, som ofte går i dialog med bygninger og museumssamlinger.

Det er første gang, man på dansk grund får lejlighed til at opleve en større præsentation af Edmund de Waal. Derfor glæder vi os utroligt meget til at introducere hans kunst for et dansk publikum – og så tilmed i en fantastisk spændende dialog med Axel Saltos værker, udtaler CLAYs direktør Pia Wirnfeldt.

Til udstillingen skaber Edmund de Waal en installation med udgangspunkt i to væsentlige Salto-samlinger: Royal Copenhagen Samlingen på CLAY, der er verdens største museumssamling af Axel Saltos værker, og Tangen-Samlingen, der administreres af Kunstsilo. I sin installation reflekterer de Waal over Saltos tidløshed og betydning.

Axel Salto er en af de største kunstnere i det 20. århundrede, udtaler de Waal. Frem for alt skabte han et unikt keramisk livsværk, som bliver ved med at fascinere mig. Hans skulpturer ser ud til at være midt i en forvandling. Glasurer fanges i flux, og vaser svulmer op, som var de ved at briste.

Med Edmund de Waal som kurator er målet at vise nye sider af Axel Saltos kunst. Det skrevne ord vil således spille en gennemgående rolle, lige som Saltos sjældent viste tegninger, bogillustrationer, tapeter og grafik præsenteres ved siden af hans naturinspirerede stentøjsværker i spirende, knoppet
og riflet stil.

Han var meget optaget af, hvordan former forandrer sig, og hvordan energier skifter; hvordan et dyr kan blive til en person, hvordan en mand kan omskabes til en hjort. Ovid påvirkede ham kraftigt gennem hele livet. Det afgørende øjeblik, metamorfosen, er det moment, hvor poesien opstår, forklarer Edmund de Waal videre.

Udstillingen åbner på CLAY d. 8. oktober 2023. I september 2024 vandrer den videre til Kristiansand og Kunstsilo, inden turen i 2025 går til England og kunstmuseet The Hepworth Wakefield i Yorkshire. I forbindelse med udstillingen udgives en rigt illustreret bog på det norske Forlaget Press. Heri bidrager Edmund de Waal med et nyt essay, hvor han undersøger begrebet metamorfose og sammensmeltningen af ord og ler. Bogen rummer desuden kurator og forfatter Sanne Flyvbjergs essay A singing world, a place of fire, samt hendes samtale med Edmund de Waal i hans studio i London. En samtale om krukker, ord og rejser. Og ikke mindst, så finder man i bogen en række uddrag fra Saltos omfattende forfatterskab. Bogen er på engelsk og kan købes på CLAY Keramikmuseum eller på museets webshop: Playing with Fire

Udstillingen og hele udviklingen af projektet er støttet af den engelske velgørende fond AKO Foundation. Desuden bidrager en række nationale fonde til udstillingerne
i de respektive lande.

AKO Foundation

Udstillingen er designet af Hutchison Kivotos Architects, der har base i London.

Tak til
15. Juni Fonden
Bestles Fond
Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968
Den Faberske Fond
Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond
Grosserer L.F. Foghts Fond
Hoffmann & Husmans Fond
Minister Erna Hamiltons Legat for videnskab og kunst
Ny Carlsbergfondet
Toyota-Fonden
Carl Hansen & Søn

For støtte til den nationale visning på CLAY Keramikmuseum.

Edmund de Waal
på CLAY i selskab med Saltos vaser og design.
Foto: Peter Leth-Larsen.