Sten Lykke Madsen

Slip fantasien løs!

28. august 2016 – 05. februar 2017

Tag med på en rejse ind i Sten Lykke Madsens sprudlende keramiske fabelunivers, hvor han inviterer os til at slippe fantasien løs. Fra Sten Lykke Madsens hænder myldrer det nemlig frem med fantasifulde dyrefabler og frodige kvindeformer, når han, sagt med hans egne ord, leger sine skulpturer frem af lerets iboende motiver.

Udstillingen viser for første gang et retrospektivt snit af Sten Lykke Madsens mangeårige arbejde med keramikken, fra de første arbejder med brugskeramikken over frit fabulerende skulpturer til de store monumentale arbejder. Den er en ren lystvandring gennem mere end 50 år med hænderne i leret, hvor godt 200 værker viser Sten Lykke Madsens utrættelige arbejde med drømme, forestillinger og visioner, udtrykt med humor og nærmest heerupsk fantasi.

Sten Lykke Madsen (f.1937) er en absolut ener på den danske keramikscene, hvor han livet igennem har indtaget en væsentlig plads i stærke værksteds- og udstillingsfællesskaber. Fra 1962 er han tilknyttet Bing & Grøndahl og siden Royal Copenhagen. Han er medgrundlægger af den toneangivende udstillingsgruppe Keramiske Veje og stadig aktiv udøvende kunstner, der i dag brænder sin keramik på Internationalt Keramisk Center Guldagergaard ved Skælskør.

Udstillingen er blevet til i tæt samarbejde med Sten Lykke Madsen og med venlige udlån fra private samlere.

Til udstillingen udgives den smukt illustrerede bog ”Sten Lykke Madsen – Slip fantasien løs”.