Clay-logo Keramikmuseum

Morten Løbner Espersen
Triumf & katastrofe

4. september 2022 – 21. maj 2023

Morten Løbner Espersen er opslugt af glasurernes farver, strukturer og glans. Nysgerrigt undersøger han virkningerne, når de lægger sig hen over overfladen på udvalgte formtyper: den stringente cylinder med lodrette vægge, den sfæriske moon jar, den ellipseformede magma-krukke eller den overdådige Horror Vacui-amfora med sine kraftfulde, slyngede ornamenter.

Kartypernes overflader og krumninger har indflydelse på glasurernes udvikling og indgår et samspil, hvor de konstant veksler mellem det enkle og det komplekse. Påført lag på lag og udsat for adskillige brændinger udfolder glasurerne en uendelig rigdom af farvevirkninger og stoflige udtryk. Fra den blanke oliepøl, skovbundens svampede mos eller ørkenens knastørre sand til slikbutikkens skingre pangfarver.

Morten Løbner Espersen bevæger sig ud hinsides regler og formelsamlinger, hvor resultaterne, når keramikken tages ud af ovnen, balancerer mellem det tiltrækkende og det frastødende, mellem triumf og katastrofe.

På udstillingen vises værker skabt i løbet af de seneste år; en tid præget af en stærk arbejdsmæssig fordybelse, som for Morten Løbner Espersen har været usædvanligt intens. Formerne er forskellige, materialet er det samme: blødt medgørligt ler udsat for hans indfald og bearbejdning.

Udstilling og værker er blevet til med støtte fra:
15. Juni Fonden, Beckett Fonden, Dansk Tennis Fond, Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, Den Danske Forskningsfond, Jotun