Keramiske Veje 2018 – sammen og hver for sig

15. april – 30. september 2018

Keramiske Veje har eksisteret som udstillingsgruppe siden 1985. Medlemmerne har – sammen og hver for sig – markeret sig på både den nationale og den internationale keramikscene og høstet stor anerkendelse for deres formidable kunstneriske evner og blændende håndværksmæssige færdigheder.

De seks nulevende medlemmer af gruppen har alle samme udgangspunkt – Kunsthåndværkerskolen i København i 1960’erne – men deres udtryk er vidt forskelligt. Udstillingen byder derfor på en oplevelse af mangfoldighed i udtryk og teknikker. Her er alt fra det fineste, papirstynde porcelæn, over fabeldyr og gitterkonstruktioner til overdimensionerede muslingeskaller.

Keramiske Veje består af: Beate Andersen, Bente Hansen, Bodil Manz, Gunhild Aaberg, Malene Müllertz og Sten Lykke Madsen. Der vil desuden kunne opleves værker af Jane Reumert, der døde i 2016.

De repræsenterer det ypperste indenfor dansk studiokeramik med internationalt format. Alle bidrager med både hovedværker og eksempler på deres nyeste keramiske arbejde. I forbindelse med udstillingen er der udgivet et rigt illustreret katalog, som kan købes på museet.

Udstillingen blev i juni 2018 præmieret af Statens Kunstråd:
“Udstillingen ‘Keramiske Veje – sammen og hver for sig 2018’ er en overbevisende og stærk demonstration af den keramiske knowhow, som afspejler den livslange erfaring. Her er det tale om sand form-, dekorations- og materialeekvilibrisme. Helt igennem sublimt kunsthåndværk fra den “gamle garde” inden for dansk studiokeramik”, hedder det bl.a. i begrundelsen for præmieringen. De seks medlemmer af Keramiske Veje fremhæves også for “vedholdende og fortsat at udvikle keramikkens potentiale med stort håndværksmæssigt overskud til kunstnerisk frihed“.

Tak til de fonde, der vellidt har støttet udstillingen:

A.P. Møller Fonden

Beckett-Fonden