Danske stel

– fra yndige blomster til grov glasur

29. august 2021 – 15. maj 2022

De danske stel formidler en stærk designtradition såvel som en rig kulturarv. En fortælling om både fornemme pragtservicer og folkekære stel, der i generationer har bundet os sammen til både hverdag og fest.

Et valg af service er sjældent et spørgsmål om funktionalitet alene. Det er også et æstetisk valg, der kan forskønne vores hverdag. Og som tiden går, bliver vores stel ladet med større og større betydning. Jo mere de bruges, jo flere historier er de med til at fortælle.

Gennem 20 udvalgte stel formidler udstillingen stellenes historie fra de spæde skitsetegninger til den dag, de færdige tallerkner og kopper står i butikken, klar til at skabe glæde og fortælling i de danske hjem.

De udvalgte stel præsenterer en stor variation af former, farver og dekorationer og afspejler samtidig den samfundskulturelle udvikling herhjemme. Skabt under forskellige forudsætninger af kunstnere, arkitekter og designere, som med vekslende fokus har vægtet enten wow-effekt, æstetik eller funktionalitet højest.

Med fokus på både de danske stels idé, fremstilling og brug belyser udstillingen deres kulturelle og historiske betingelser. Foruden et indblik i de ofte krævende fremstillings-processer, der gennem tiden, i samspillet mellem designerens opfindsomhed og de dygtige produktions-keramikere på fabrikkerne, har defineret de danske borddækninger.

Udstillingen Danske stel – fra yndige blomster til grov glasur har modtaget fornem støtte fra følgende fonde:

• Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond
  • Arne V. Schleschs Fond
  • Knud Højgaards Fond
  • Augustinus Fonden

Samtidig med udstillingen udgives en ny, rigt illustreret bog skrevet af forfatter Lars Hedebo Olsen. Bogen Danske stel – fra blå blomster til grove glasurer udgives på forlaget Strandberg Publishing og kan erhverves på CLAY og i museets webshop: Clay shop