Clay-logo Keramikmuseum
Danmark

Museum of ceramic art
denmark

en
#claydiesselfies

#claydiesselfies

21. april – 15. august 2021

Der stilles skarpt på tidens selfie-kultur i kunstnerduoen Claydies’ udstilling #claydiesselfies. Her kan du gå på opdagelse blandt keramiske bukser, trøjer og nederdele, ”tage tøjet på” og tage en selfie – om du vil være sjov, grim eller provokerende, bestemmer du selv.

Selfie-begrebet rummer både et element af selvhøjtidelighed men ofte også ironi, spontanitet og humor. I udstillingen #claydiesselfies giver keramikerduoen Claydies, alias Karen Kjeldgård-Larsen (f. 1974) og Tine Broksø (f. 1971), et humoristisk og uhøjtideligt indspark i en aktuel diskussion om stereotyper og selvforståelse. Med udstillingen retter de et særligt fokus på fænomenet ’museums-selfien’:  billeder af sig selv foran eller omgivet af fængende og farverige kunstværker. Museums-selfien giver anledning til at diskutere, hvordan vi egentlig betragter og opfatter kunst.

Med værkerne i udstillingen forholder duoen sig til de klassiske keramiske begreber som krukken, kanden og fadet – selv om man ikke skulle tro det. For krukkerne her er alt andet end traditionelle eller dikteret af funktion. De er i stedet formet som torsoer af netundertrøjer og t-shirts, dametrusser eller bukser og nederdele. Bundløse fade indbyder til at kravle under bordet, tage et æble i munden og præsentere sit hoved på et fad. Kander opstillet i hoftehøjde inviterer alle køn til at lege mand for en dag. Værkerne præsenteres op mod smukke baggrundsfarver, der skaber en oplagt ramme for den spektakulære selfie – perfekt til at dele på de sociale medier.

Claydies gjorde deres entré på den danske kunst- og designscene for 20 år siden med deres ikoniske ’frisureskåle’, som også kan opleves på udstillingen. Med skålene vakte Claydies stor opmærksomhed og puffede til kunsthåndværkets selvforståelse gennem en konceptuel leg mellem kunst og design, ironi og selviscenesættelse.

Med udstillingens store beklædningskrukker knytter Claydies an til deres oprindelige udgangspunkt og viser netop, at legen som en kunstnerisk strategi stadig er yderst sprudlende, frisk og aktuel.

Fotograf af værker og portrætbilleder:
Mads Hagedorn-Olsen

Billede 1: Bølget

Billede 2: Dick Pic Pots

Værk af claydies
Dick Pic Pots