ceramic momentum - Staging the object

CERAMIC MOMENTUM
– Staging the object

11. maj – 03. november 2019

Det er den keramiske avantgarde, der indtager scenen i den kommende tid på CLAY Keramikmuseum med udstillingen CERAMIC MOMENTUM – Staging the Object. Udstillingen tager temperaturen på samtidskeramikken og giver et indblik i, hvad der rører sig på den internationale keramikscene her og nu. Udstillingen viser værker af 23 keramikere fra USA, Canada, Japan, Sverige, Norge og Danmark. Udstillingen er skabt i samarbejde med folkene bag udstillingsplatformen Copenhagen Ceramics, Bente Skjøttgaard, Steen Ipsen og Martin Bodilsen Kaldahl. De tre erfarne keramikere har nøje udvalgt ca. 100 værker, der viser keramikkens mangfoldighed.

De inviterede kunstnere har alle solide håndværksmæssige færdigheder, og det er med en stolt bevidsthed om deres fags rødder, at de udforsker materialet og udfordrer fagets konventionelle grænser i de udstillede værker.

Udstillingens scenografi og titel henviser til det konstante, visuelle flow på de sociale medier, hvor kunstnerne agerer i et fælles internationalt rum og har mulighed for at følge med i hinandens arbejde – uanset hvor i verden, de bor. Er man i tvivl om keramikkens udbredelse på de digitale platforme, kan man bare søge efter #ceramics på Instagram. Her vil en verden af keramik folde sig ud. Her iscenesætttes værker med den helt rigtige framing og belysning. Som Hollywoods berømte filmstjerner i fotografernes spotlight, tager de keramiske værker sig mindst lige så godt ud i den digitale verden som i virkeligheden. Et tema, den amerikanske forfatter og historiker Glenn Adamson tager op i sin artikel The Rise of the Hyper Pot i udstillingens katalog, som kan købes på museet eller ved at sende en mail.

Oplev en perlerække af værker, skabt af nogle af verdens mest hotte keramikere:
Anders Ruhwald (DK), Turi Heisselberg Pedersen (DK), Carl Emil Jacobsen (DK), Mia E Göransson (SE), Ole Jensen (DK), Takuro Kuwata (JP), Pernille Pontoppidan Pedersen (DK), Matt Wedel (US), Christina Schou Christensen (DK), Bente Skjøttgaard (DK), Linda Sormin (CA), Morten Løbner Espersen (DK), Gitte Jungersen (DK), Karen Bennicke (DK), Steen Ipsen (DK) Anne Tophøj (DK), Marianne Krumbach (DK), Marianne Nielsen (DK), Marit Tingleff (NO), Martin Bodilsen Kaldahl (DK), Nils Erichsen Martin (NO), Anton Alvarez (CL/SE) og Michael Geertsen (DK)

Udstillingen er generøst støttet af: