Carl-Henning Pedersen –
Lerets billedmager

16. maj – 20. december 2020

Den anerkendte CoBrA-kunstner Carl-Henning Pedersen (1913-2007) er kendt for sit fabulerende maleri. Nu rettes der for første gang i museumssammenhæng selvstændig opmærksomhed mod kunstnerens arbejder i ler.

Udstillingen stiller skarpt på hele den farvemættede palet af keramik fra Carl-Henning Pedersens hånd. Fra hans monumentale udsmykninger til blandt andet Angli-gården i Herning, 1966-1968, til hans samarbejde med Royal Copenhagen i begyndelsen af 1990erne. Her skaber han en lang række værker, dels på fajance og porcelæn, dels på lertøj, ligesom han udfører en række ekspressive eksperimenter med leret fra slutningen af årtiet, hvor figurerne bærer de tydelige fingeraftryk af kunstnerens spontane skabelsesproces.

Carl-Henning Pedersen havde som ung en drøm om at blive komponist, og man fornemmer i hans keramiske værker en egen tone i de legende og rytmiske penselstrøg. Til denne udstilling har komponist Ditte Rønn derfor undersøgt den særlige klang i Carl-Henning Pedersens keramiske værker og skabt lydværket ”I mine hænder”, der danner lydspor til syv udvalgte værker i udstillingen.

I forbindelse med udstillingen er der ligeledes produceret en film – se den her:
Carl-Henning Pedersen – Lerets billedmager
(link åbner i nyt vindue)

Udstillingen Carl-Henning Pedersen – Lerets billedmager er blevet til på baggrund af en generøs donation til CLAY Keramikmuseum Danmark på 36 keramiske værker fra Carl-Henning Pedersens enke, Sidsel Ramson.

Udstillingen er skabt i samarbejde mellem CLAY og Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Herning og er venligst støttet af følgende fonde:

A.P. Møller Fonden
15. juni Fonden
Augustinus Fonden
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Toyota Fonden
Beckett Fonden
Spar Nord Fonden
Ege Fonden
Carl-Henning Pedersen & Sidsel Ramsons Fond
Knud Højgaards Fond
Henny Sophie Clausen og møbelarkitekt Axel Clausens Fond