Clay-logo Keramikmuseum

Museum of ceramic art
denmark

En

Kunst, keramik og det skrevne ord

En samtale om Edmund de Waal og Axel Saltos forfatterskaber

Torsdag d. 30. maj byder CLAY Keramikmuseum på en spændende samtale om Edmund de Waal og Axel Saltos forfatterskaber.

De to kan pt opleves på CLAY i udstillingen Playing with Fire: Edmund de Waal and Axel Salto, hvor Edmund de Waal som kunstner og kurator viser nye sider af Saltos virke – blandt andet ved at have fokus på det skrevne ord.

Oversætter og forstander for Johan Borups Højskole Bjørn Bredal vil føre os ind i de Waals eget forfatterskab med særligt fokus på bøgerne Haren med de Ravgule Øjne og Breve til Camondo, hvori de Waal undersøger sporene af sin egen jødiske slægtshistorie.

Bredal har som oversætter af sidstnævnte fået et dybt kendskab til de Waals forfatterskab, der også omfatter bogen The White Road om porcelænet – de Waal foretrukne materiale – og dets vej til Europa. Denne bog er endnu ikke oversat til dansk.

Bredal vil være i samtale med Sanne Flyvbjerg, som har arbejdet tæt sammen med Edmund de Waal og formidlet mange af Saltos tekster for ham i forbindelse med udviklingen af udstillingen. Vejen ind i det kuratoriske arbejde er nemlig gået igennem Saltos forfatterskab, som har dannet baggrund for de Waals forståelse af Saltos livsværk.

Sanne Flyvbjerg er medforfatter til bogen Playing with Fire, som blev udgivet i forbindelse med åbningen af udstillingen på CLAY. Til bogen har Edmund de Waal skrevet et nyt essay, der bedst kan betegnes som et brev til Salto, hvori han fører en samtale med sin danske kollega om kreativitet, angst, leg og de uendelige metamorfoser, der findes i arbejdet med leret. I samtalen vil Bredal og Flyvbjerg også komme omkring denne nye udgivelse og dens tekster.

Arrangementet finder sted i Café CLAY 30. maj fra kl. 17-18.30.

Billetter á 50 kr. købes på https://www.place2book.com/da/sw2/sales/dz6h7nykt4

Der er halv pris på indgangsbilletten til museet i forbindelse med arrangementet. Bemærk: Museet lukker kl. 17.

Om aftenens samtalepartnere:

Bjørn Bredal er forstander for Johan Borups Højskole ved Frederiksholms Kanal i København. Forfatter, oversætter og journalist. Tidligere kulturredaktør på Weekendavisen og Politiken.

Bredal er cand.mag. i fransk og musik fra Københavns Universitet med studier i Paris (politisk videnskab) og Oxford (journalistik

Sanne Flyvbjerg er forfatter og kurator på CLAY Keramikmuseum. Desuden redaktør på udgivelsen Playing with Fire, som følger udstillingen på CLAY, udgivet på det norske forlag PRESS.

Flyvbjerg er cand.mag i Litteratur- og Kunsthistorie fra Aarhus Universitet med studier i Stirling (Engelsk) og Tartu (Baltic Studies).

Læs mere her: https://shop.claymuseum.dk/shop/boeger/17987/