Axel Salto – Dæmoniske vaser og Danish Modern

Torsdag d. 26. oktober 2023 kl. 17.00-19.00
Billetten koster DKK 130,- og kan købes via dette link:

Vær med når kunsthistoriker og ph.d.-studerende Susanne Bruhn introducerer
til kunstner Axel Salto (1889-1961). Til foredraget udfoldes fortællingen om Axel Saltos keramik gennem centrale personer og virksomheder, som alle bidrog til at realisere Saltos kunstneriske visioner, herunder hans unikke samarbejde med Den Kgl. Porcelainsfabrik.

Særligt i efterkrigsårene førte fabrikken en hæsblæsende udstillingsaktivitet i kampen om markedsandele på eksportmarkederne, og her blev Saltos særegne vaser med spirer og knopper flittigt benyttet i markedsføring og ikke mindst som blikfang på de mange designudstillinger i Europa og USA i 1950’erne.

Men hvordan passer Axel Saltos vilde kunst til datidens opfattelse af begrebet Danish Modern, der primært omfattede funktionelle møbler og moderne industridesign?

Foredraget foregår i caféen på CLAY Keramikmuseum Danmark, Kongebrovej 42, 5500 Middelfart. Der er gratis entré til museet inden foredraget kl. 16.00-17.00
og mulighed for tilkøb af kaffe og kage.

Arrangeret af Lillebælt Folkeuniversitet i samarbejde
med CLAY Keramikmuseum Danmark.

Billedtekst:
Axel Salto. Forskellige vaser