Martin Bodilsen Kaldahl
Cuts, Stripes and Knots
– a ceramic retrospective
8. september 2024 – 16. marts 2025
I efteråret 2024 indtager Martin Bodilsen Kaldahl (f. 1954) museets store udstillingssal med værker fra mere end 30 års arbejde med keramikkens skulpturelle udtryk. Resultaterne af en livslang pardans med lerets mange formmuligheder.
Kaldahl har sit afsæt i en stærk dansk tradition for keramisk kunsthåndværk, hvor krukken er den dominerende grundform, som er svær at slippe udenom. I 1988 søger han til Royal College of Art and Design i London 1988, hvorfra han tager sin master i 1990. Opholdet i London bliver en katalysator for Kaldahls udvikling. Fra at skabe brugskeramik med fokus på funktion bliver han nu optaget værkernes skulpturelle kvaliteter, som han undersøger gennem en legende og eksperimenterende tilgang til formen.
I begyndelsen af 1990’erne tager hans værker stadig udgangspunkt i krukken. Den klassiske form udfordrer han på alle mulige måder, og omkring årtusindskiftet er krukken helt forsvundet. Tilbage står værkerne nu som ren skulpturel form.
Kaldahl arbejder eksperimenterende med keramikkens kunstneriske og tekniske muligheder. Teknologiske værktøjer som 3D printere afprøves. Skitser udført dels i hånden, dels med simple tegneprogrammer på pc’en udgør en vigtig inspirationskilde. Udtrykket er sammensat, overraskende og sanseligt.
Værkerne har et stærkt nærvær og en indre energi, hvor overfladens stoflighed og farve ofte spiller tæt sammen med eller giver modspil til den underliggende form. Med klare, grafiske farvevirkninger og former, der bevæger sig mellem abstraktion og antydninger af både natur- og kulturskabte fænomener, leger de med vores rumlige forståelse og erfaringsverden. Værkerne tillader derfor et væld af fortolkningsmuligheder.
Martin Bodilsen Kaldahl er tidligere underviser ved Det Kongelige Akademi og medstifter af udstillingsplatformen Copenhagen Ceramics. Hans værker er repræsenteret i både danske og udenlandske samlinger, bl.a. ved Nasjonalmuseet, Oslo, Victoria & Albert Museum, London, og Musée des Arts Décoratifs, Paris.
Samtidig med udstillingsåbningen udgives bogen ”Probing the Floor, Sniffing the Air”. Heri introduceres og fortolkes Kaldahls arbejde af den amerikanske designhistoriker og kurator Glenn Adamson og den norske kunsthistoriker Jorunn Veiteberg. Bogen kan købes i CLAY Shop samt på webshoppen.
Projektet er støttet af:
Ny Carlsberg Fondet
Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
Minister Erna Hamiltons Legat for videnskab og kunst
Augustinus Fonden
Den Faberske Fond
Toyota-Fonden
Statens Kunstfond
Statens værksteder for kunst
Carlsberg
Jotun
Installation View, Martin Bodilsen Kaldahl: Cuts, Stripes and Knots – a ceramic retrospective, CLAY 2024, photo Ole Akhøj