CLAYs samling
Siden museets grundlæggelse i 1994 har CLAY Keramikmuseum opbygget en fantastisk samling af dansk og international keramisk kunst – den største af sin art i Norden. Som noget ganske unikt er museet opstået uden at have nogen egentlig samling. Den er først blevet til gennem tiden.
De første værker blev doneret til museet af keramikerne selv. Siden 1998 er CLAYs samling vokset støt, så den i dag indeholder unikke værker af studiokeramik (skabt på keramikernes egne værksteder), kunstnerkeramik (skabt af kunstnere som f.eks. Axel Salto og John Körner) og værkstedskeramik (typisk fra de store fabrikker som Den kgl Porcelainsfabrik, Bing & Grøndahl eller Kähler). Hovedvægten ligger på dansk keramik, men kunstnere fra hele verden er repræsenteret i samlingen.
CLAY samlingen vokser til stadighed, ikke mindst takket være generøse bidrag fra private ejere, fonde og museets venneforening, CLAY Venner. I 2017 kunne museet med støtte fra Ny Carlsbergfondet erhverve det keramiske relief af Asger Jorn, ”Uden titel”, fra 1954, der tager imod gæsterne ved museets hovedtrappe. I 2017 muliggjorde A.P. Møller Fonden realiseringen af 15 monumentale værker til udstillingen ”Store formater – Kloge hænder” skabt i samarbejde med Tommerup Keramiske Værksted. En del af disse værker kan i dag opleves i museets park og rundt om i Middelfart, hvor de som en del af Keramikruten binder oplevelsen af keramisk kunst sammen med by og landskab.
Keramisk samlermani
I 2005 bliver gennem en donation fra Bikubefonden muligt at erhverve 850 værker fra den private kunstsamler, Erik Veistrup. Den tidligere folkeskolelærer og passionerede kunstelsker siden 1970 bygget en enorm kunstsamling op, styret af et hjerte, der særligt banker for keramik og med en næse med sans for kvalitet. Få år efter den første donation har Veistrups samling allerede vokset sig så stor igen, at han vælger at overdrage ca. 200 værker til Danmarks Keramikmuseum. En tredje donation modtager museet i 2020 – denne gang en samling på godt og vel 100 værker, som supplerer de to forudgående donationer.
Veistrups tilgang til keramikken er præget af mangfoldighed, og samlingen tæller bl.a. værker af store studiokeramikere som Alev Siesbye, Gertrud Vasegaard, Gutte Eriksen og Bente Hansen, men også det vilde og eksperimenterende har fundet vej til Veistrups samling med værker af bl.a. Morten Løbner Espersen og Bente Skjøttgaard, Laura Guiseppi og Pernille Pontoppidan Pedersen. Veistrupsamlingen indeholder også en lang række værker af kunstnere, som ellers primært arbejder med andre kunstneriske udtryk som maleri eller skulptur, som bl.a. Peter Carlsen, John Kørner og Bjørn Nørgaard, for bare at nævne nogle få. Med andre ord rummer Veistrup-samlingen en enestående samling af keramik fra det 20. århundrede med en utrolig stor spændvidde.
Royal Copenhagen samlingen
Hvem kender ikke Musselmalet fra Den kgl. Porcelainsfabrik, Mågestellet fra Bing & Grøndahl eller Blåkant fra Aluminia? I Skatkammeret kan du både se kendte stel, fantastiske figurer og vidunderlige værker fra de tre hæderkronede, danske fabrikker. Royal Scandinavia A/S sikrer med donationen af Royal Copenhagen Samlingen, at 235 års dansk design-historie bliver repræsenteret på CLAY Keramikmuseum Danmark, og sikrer, at det enestående kapitel i dansk kunstindustrihistorie kan fortælles.
Gaven fra Royal Scandinavia A/S består af mere end 55.000 keramiske genstande af fajance, stentøj og porcelæn. Ikke bare færdige produktioner, men også prøver, halvfabrikater og ind imellem unikastykker, som aldrig blev sat i produktion. Samlingen rummer også tusindvis af bøger, skitser, arbejdstegninger, værktøj, støbeforme og akvareller og meget mere helt tilbage fra porcelænsproduktionens barndom i Danmark. Det er første gang samlingen bliver registreret på et museum og dermed gjort tilgængelig for offentligheden. En del af værkerne er udstillet i museets Skatkammer. Samlingen danner ofte udgangspunkt for museets skiftende udstillinger.
Bløde kurver og flotte farver
Poul Erik Madsen (1937-2011) var uddannet civilingeniør og arbejdede i mange år som laboratoriechef på De Danske Spritfabrikker. Før hans interesse for keramik for alvor bliver vakt i 70’erne, samler han på mange andre ting, ikke mindst glas. Hans keramiksamling er rig på værker fra Skønvirketiden. Stilen er udbredt i Danmark fra 1890-1910 og er kendetegnet af bløde kurver og glasurer i alle regnbuens farver. Poul Erik Madsens samling rummer hele 561 eksemplarer, ikke bare fra Skønvirkeperioden men også af nyere dansk design-keramik. I samlingen er repræsenteret navnkundige danske fabrikker som P. Ipsens Enke, Herman A. Kähler og L. Hjorths Terracottafabrik m.fl.
Udvalgte værker fra de forskellige samlinger kan opleves i den faste udstilling ’Keramikkens magi’, ligesom de fra tid til anden indgår i museets skiftende udstillinger.