veistrups valg

VEISTRUPS valg
– en samler fylder 80

25. februar – 27. august 2017

Erik Veistrup er uden tvivl en af Danmarks mest originale, dedikerede og generøse kunstsamlere. Han har samlet på kunst det meste af sit liv, faktisk siden han var 20. Han har altid haft en særlig forkærlighed for keramik. I årenes løb har han overdraget flere end 1000 værker til CLAY Keramikmseum. Hans samling er blevet beskrevet som “farverig”, “æstetisk velvagt” og “vildtvoksende mangfoldig”.

I anledning af 80-års dagen har han udvalgt en række keramikere, han har fulgt tæt gennem mange år. Det drejer sig om kunstnere som Alev Siesbye, Bente Hansen, Gertrud Vasegaard, Morten Løbner Espersen, Bente Skjøttgaard, Per Ahlmann, Bjørn Nørgaard og Louise Hindsgavl. Deres værker afspejler mange af de kvaliteter, han søger i keramikkken: det sanselige, poetiske, skulpturelle og provokerende.

Udstillingen kan opleves i underetagen i den gamle hovedbygning.